Cuccok Home

(Szinte) kötelező kiegészítők új motorra

Kellemesen bizsergető érzés tud lenni, amikor a hónapokig tartó osztás-szorzás után kidobja a mateklecke, hogy megvan a pénzügyi fedezet egy vadonatúj, csupasz, (mondjuk) japán motorra. Ez akkor is így van, ha nem egy agyonkonfigurált, minden földi jóval, űrelektronikával telepakolt BMW-ről, Ducatiról vagy Triumph-ról beszélünk, “csak” egy listaáras kedvencről, amit minél előbb szeretnénk a garázsunkban tudni. Biztosan sok, minden hájjal megkent motorkupec szaladgál az országban, aki a csillagokat az égről is bele tudja alkudni a vételárba, de akadnak olyan – hozzám hasonló – visszafogottabb arcok is, akiknek nem erősségük az alkudozás.

A listaár általában bruttó kiskereskedelmi ár, ami tartalmazza a regisztrációs adót is (az megvan, hogy egy 650-es motorra 180 ezer, egy ezresre pedig 230 ezer a regisztrációs adó…?). Ehhez jön még az üzembe helyezés költsége (30-40 ezer forint), és kell kötni egy kötelező felelősségbiztosítást is (többváltozós tétel, 10-20 ezer forint éves díjjal számolhatunk). Tegyük fel, hogy motoros ruházatra már/még nem kell költeni, és ki tudtuk várni, mire megcsörren a telefon: “Kész a motor, jöhetsz érte”. Az új motor átvételének örömét és az izgatottságát nem fogja elrontani a műszerfalról az első méterek után beköszönő, tankolásra figyelmeztető visszajelző lámpa, első gurulásként becélozzuk a legközelebbi benzinkutat (és hát egy új motort csak teletankolunk, nem?). Az élet szép, és az ember kéjes elégedettséggel hallgatja a garázsban a kihűlő motorblokk apró pattogásait, miközben teleszívja tüdejét a semmihez nem hasonlítható újmotor-illattal.

Szerencsére többször is megadatott a szalonmotor élménye, a tapasztalatok alapján ezek a legszükségesebb kiegészítők, amelyeket új motor esetében sem lehet megúszni:

  • Tankpad, tankvédő matrica: A makulátlan, gyári fényezés elsőként valószínűleg a dzsekid cipzárjával fog találkozni. Az eredmény nem vészes, csak pár felületi karc, de az új motoron nagyon szívfacsaró tud lenni. A nagyjából 15 ezer forintba kerülő tankpad-et és a a tank oldalát védő matricát érdemes minél előbb beszerezni, sok bosszúságot előzhetnek meg.
  • Hűtővédő rács: A vadonatúj, gyári hűtőn szép katonás rendben állnak a lemezek, de elég pár kavics az előtted cammogó teherautóról, vagy néhány vaskosabb kitinpáncélos gondatlanságból elkövetett elgázolása, és máris összekócolódik a hűtőfelület. Egy típusspecifikus hűtővédő rács könnyedén megoldja ezt a fejfájást. Szállítással együtt kb. 30 ezerbe fáj, de – ha szerencséd van – legalább jól is néz ki.
  • Emelőszem (+motoremelő állvány): A kardán- vagy szíjhajtás kegyeiben nem részesülő motoros életében hamar eljön a pillanat, amikor be kell fújni az egyre fényesebben csillogó láncot. Az oldaltámaszos motoroknál ez úgy oldható meg legkönnyebben, hogy húsz centiméterenként előre tologatva a motort az ember mindig befújja az éppen látható/hozzáférhető láncszakaszt. Nem szép látvány, de csinálni sem kellemes. A középállvány már rég nem divat a motorokon, de semmi baj, egy hátsó motoremelő állvánnyal könnyen kivitelezhető a művelet. Feltéve, hogy van a garázsban motoremelő, és a motoron van emelőszem. Motoremelő állványból érdemesebb egy robusztusabb darabot választani (kb. 25 ezer forinttól kezdődnek az árak). Az emelőszem helye általában elő van készítve, csak meg kell nézni, hogy pontosan milyen méretű emelőszem passzol bele. Hozzávetőleg 10 ezer forintért olyat vásárolhatsz, ami a motor színéhez is passzol.
  • Bukógomba, egyéb védők: Elérted a bejáratás első szakaszát, kezdesz egyre bátrabb lenni a motoron. Már magasabb a fordulatszám, szépen énekel a blokk, de hopp! Az autósok bambák, bénák, bunkók (BBB), kifordulnak eléd, rád húzzák a kormányt, szinte az életedre törnek. Defenzíven közlekedsz, de azért mégis zavar, hogy megsérülhet az új motor. Akkor is ez jár a fejedben, amikor hazaérve flegmán kihajtod az oldaltámaszt, és mire rájössz, hogy nem érezted a támasz ütközését, már nincs az a földöntúli erő, amivel megfoghatnád a dőlő motort. A csattanás jobban fáj egy méretes pofonnál, égő arccal listázod az apró sérüléseket: kormányvégsúly, tükör, kuplungkar…Hát persze, hogy a bukógombával kellett volna kezdeni, de gyorsan megtanultad a leckét. Típusspecifikus, fúrásmentes védőszettet több helyről is lehet rendelni, a felszerelése viszonylag egyszerű, potom 70 ezerből meg is van.
  • Szélvédő plexi: A garancia miatt a márkaszervizben elvégzett ezres olajcsere (ennek ne is számoljuk az árát) után már tényleg jobban lehet húzni a motor bajszát. Na de minek tudnak ezek kétszázzal is menni, ha 100 fölött már letép róla szél? Kell egy szélvédő plexi (amíg megedzed a nyakizmokat), ez 40 ezer forint, de amúgy minden fillért megér (ha szerencséd van, és elsőre eltalálod, ami a te méretedhez, sisakodhoz és üléspozíciódhoz a legmegfelelőbb).
  • Pakolóhely: Többnapos túra a haverokkal. Új motor, ide aztán nem kell barkácskészlet, de azért nem árt egy defektjavító csomag, láncspray, láthatósági mellény, esőruha, civil ruha, pipere, láda sör…Ezt most mégis hová kell egy csupasz motoron pakolni? A speciális rögzítésű tanktáska 65 ezerért, plusz egy vízhatlan hengertáska gumipókkal 25 ezerért elnyel mindent IS, túramotor lett a csupaszból (persze más megoldások is lehetnek)!
  • Tapadós gumik: A szokásos éves túrán többször is elered az eső. A szárazon viszonylag jól működő gyári gumikat hirtelen jégen csúszkáló bakelitnek érzed. Most már biztos lehetsz benne, hogy a hegyvidéki hűvösben tapasztalt apró csúszkálások sem a képzeleted szüleményei voltak. Messze még a kopásjelző, de a bizalom már elszállt, muszáj beruházni egy szett gumiba. Óriási mázli, hogy akcióban 80 ezerből megvan a pár, plusz 12 ezerért le is cserélik.
  • Ráadás: az internetezés és a fórumozás ára: Véget ért a szezon, a garázsban szendereg a kicsike. A kiegészítőkre elment még vagy 350 ezer, de a hobbijától nem sajnálja az ember. Innentől már tényleg csak élvezni kell a motorozást. Csakhogy a holtszezonban tuti, hogy rámész a fórumokra és az akciózó motoros boltok oldalaira, és a következők fognak szembejönni: kuplung- és fékkar, állítható lábtartó, pofásabb tükrök és indexek, markolatfűtés, gyorsváltó, sportkipufogó, láncolajozó, kényelmesebb ülés, futómű-tuning, teljesítménynövelés, ECU-flash, Power Commander…És abban biztos lehetsz, hogy nem mindegyiknek tudsz majd ellenállni!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük